Jean-François Lyotard'i
jaoks on sündmus miski väljaspool tavapärast, määratlematu,
sõnastamatu. Tekib seisak, paus, milles kõik eelmised sündmused on
välistatud. Samas peab sündmus sisaldama võimalust, ohtu, et see
unustatakse. Ebakindlus ja ohtunne on kindlasti märgid sündmusest,
et miski hakkab juhtuma, midagi toimub, miski kestab, tundub
lõputuna. Sündmus rabab meid jalust, paiskab kõik segi, puudutab,
liigutab. See on küsimus, millel puudub otsene vastus. Seda
tajutakse õhust, vaistlikult, ootusärevalt. "Sündmus ületab
meie kujutlusvõime piirid, on esitamatu kirjeldamatu, kuna sündmus
kestab. Seda on raske edasi anda, mõista. Kui sündmus ületab
dramaatiliselt kujutlusvõime piirid, siis jutustusse lülitamine
kaitseb meid, ravib."
Kuid see jutustusse lülitamine, sõnastamine ei tohi toimuda liiga
kiiresti, sest sündmus on habras, see vajab lahtisi otsi, mitmeti
tõlgendamise võimalust. Kuid see niit, mis meid ühendab
reaalsusega, ei tohi sündmuse läbi lõplikult katkeda, pinge ei saa
liiga suureks saada, vaid peab sündima mingi tasakaal sündmuse ja
jutustuse vahel.
Sündmusesse on sisse
kirjutatud paradoks – see saabub, kuid ei ole veel. See on nagu
unenägu, mida me ärgates enam ei mäleta. Sündmus võib ilmneda
kahel viisil – lahkheli või ülevusena. Lyotard'i jaoks on kogu
elu keeleline, seepärast on ka sündmus alati keeleline. Lahkheli
puhul tekib keeleline konflikt eri fraasirežiimide vahel. Sündmus
justkui halvab, võtab ära spontaansuse, enesevalitsuse. Miski
murrab läbi senikehtivast, harjumuspärasest. Sündmuse juurde
kuulub alati küsimus: kas see tõesti juhtub? "See ilmneb alati
vajadusena seosteks uute sündmuste vahel."
See peab juhatama uute sündmuste juurde, põhjustama neid, olema
nende eeltingimuseks.
Kuigi Lyotard seostab
sündmust vahel ka eimiski, isegi surmaga, peab sündmuses siiski
olema vähemalt see imepisike hädavajalik miski, anima minima,
et jääda ellu, kesta edasi. Sündmus on vastuoluline segu
kohalolust ja puudumisest, mille koostoime annab sellele
liikumapaneva jõu, kontrolli alt väljuva energia. Lyotard kasutab
oma teoses "Le differénd" sündmuse kohta ka välgu või
pikse metafoori. See annab hästi edasi ootamatuse ja ehmatuse
meeleolu, kontrollimatut väge, ka hirmu ja sõnatust, mis selle
nägemisest tekib. Me oleme selle võimuses, kaitsetud ja lummatud.
Suurteks
jutustusteks nimetab Lyotard suuri ideoloogiaid, mis olid omased
modernismi ajajärgule ja millesse postmodernismi ajajärgul enam ei
usuta. Suur jutustus on eelkõige usk progressi ja teadusesse, mis
tulenes tehnika arengust. Kuna maailm ei muutunud sellest paremaks,
sai valdavaks umbusk. Kuigi tekkis arvamus, et suured narratiivid
asenduvad väikeste lokaalsete jutustustega, mis eksisteerivad
sõbralikult kõrvuti, osutus see samuti utoopiaks ja eelmiste
asemele tuli uus suur jutustus. Näiteks arvas Francis Fukuyama, et
saabub heegellik nn "ajaloo lõpp", kuid see utoopia
põhines samuti teatud progressi ehk inimkonna täiustumise usul.
Mingit täiust ega ajaloo tippu aga ei paista. Sisuliselt on see
samasugune illusioon nagu kommunism. Turumajandus ja neoliberalism on
uus jutustus, mis varises kokku 11. septembril. Ameerikalik heaolu
ideaal ehk vabadus kõigest ja kõigist viib tegelikult anarhiani,
mille taltsutamiseks tuleb taas kasutusele võtta totalitaristlik
vägivald. Kas täielik vabadus on üldse võimalik? Ja vabadus
millest ja milleks?
Selle uue metanarratiivi
äratundmine on viinud nii Ameerikas kui Euroopas demokraatia
usalduskriisini. Demokraatlik võimustruktuuri on sisse kirjutatud
pettus. Väliselt jäetakse mulje, et valitseb rahvas, tegelikult aga
poliitikute kildkond või nende taga olevad rahandusringkond.
Näiliselt, loosungites valitseb sõnavabadus, kuid sisuliselt on
sõnad ainult pettus. Pettuse paljastamisest üksi ei piisa, on vaja
tõelist sündmust.
Lyotard'i
meelest saab ühiskond püsida vaid mitmekesisusel ja väikestel
jutustusel, mitte ühel ainsal tõel ega struktuuril. Ta räägib
sellest, kuidas teadlikkus erinevusest - le differend –
üha kasvab. Selle erinevuse
vaenlane ja hävitaja on mis tahes suur jutustus ehk metanarratiiv.
"Suure jutustuse asemele peavad tulema väikesed jutustused.
Metanarratiivi ehk suure jutustusega kaasnevad ettemääratus ja
kontroll. Teadus on hiljuti tõestanud, et see on asjatu energiakulu.
Lyotard'i arvates funktsioneerib postmodernne ühiskond pigem
abstraktsusel ja ebakindlusel, ilmnedes ebastabiilsuse otsinguis, mis
on omased heterogeensele ühiskonnale."
Väikestes
jutustustes puuduvad lahkhelid, need jutustused on lokaalsed,
lähtudes mingite konkreetsete gruppide ühistest uskumustest.
Väikesed jutustused on omavahel seotud ajaliste ja ruumiliste
kokkupuutepunktide kaudu. Need tunnistavad üksteise erinevust ega
pea ühtegi tõde ega teadmist lõplikuks. See on mitmehäälne
ühiskond. Kui suur narratiiv pärsib loovust, siis väikesed
narratiivid just soosivad seda. Neile on omane interaktiivsus ja
vastastikune, ühendav toime. Autoritaarne metanarratiiv pigem
eraldab inimesi ja gruppe. Metanarratiiv elab tulevikus, väike
jutustus aga olevikus, antud hetkes. Kõik on ajutine, suhteline ja
mööduv. "Väike jutustus on suure jutustuse antitees,
esindades paindlikkust, luues end lakkamatult uuesti, olles vaba
traditsiooni koormast ja etteantud ideoloogiate piirangutest."
Väikeste jutustuste kõrvutamisel, kokkupuutel sünnivad
järjestikused sündmused, sündmuse liikumine, mis omakorda loob
jutustava teadvuse.
Jutustav
teadmine ehk savoir narratif vastandub
teaduslikule teadmisele. Mis on üldse teadmine? "Teadmist
(savoir) kui sellist ei saa taandada teadusele, isegi mitte
õppimisele." Teadus
on vaid tunnetuse alaliik. Teaduslik teadmine otsib reaalseid
tõendeid, see peab olema tõestatav. "See koosneb
denotatiivsetest väidetest, mille paikapidavuseks peavad olema
täidetud kaks lisatingimust: objektid, millele on väidetes
viidatud,
peavad olema pidevalt kättesaadavad, teisisõnu, need peavad olema
järele kontrollitavad;
peab olema kindlus, et antud väide kuulub ekspertide poolt
heakskiidetud keelde.""
Jutustava
teadmise puhul pole säärane legitimatsioon vajalik, see ei toetu
autoriteedile. Jutustuse edastamise õigus saadakse selle läbi, et
ollakse lugu kunagi ise kuulnud. Keeleline korrektsus ei ole siin
oluline. Legitimatsiooni annab kuulamisoskus. See teeb teadmisest
päristeadmise. Kuulamisoskus saavutatakse meenutamise,
intonatsiooni, rütmilisusega. Vajalik on kuulaja isiklik side,
samastumine loo ja jutustajaga – kuulajas sünnib ise jutustaja,
(esivanemate) teatepulk antakse edasi. Ammune saab kohalolevaks.
Jutustus on oma eheduses alati esmakordne. Jutustatavasse uskumine
legitimeerib selle, pärimust edasi kandev kogukond uueneb ise üha
uute jutustajate sündimise kaudu. Jutustav teadmine on teadmise
põhivorm, sest on võimeline lahendama eetilisi küsimusi, mille
suhtes teaduslik teadmine on võimetu või ükskõikne. Teadus
eetikata viib enesehävituseni.
Performatiivsus
on olemasoleva süsteemi efektiivsuse üha suurem täiustamine, kus
asjad muutuvad iseenda eesmärgiks – sõda sõja pärast, raha raha
pärast. See kõik viib nihilismi. Tekib suletud ring, umbne,
klaustrofoobiline meeleolu, mis masendab ega lase hingata. See loob
ühetaolisuse, mehaanilisuse nagu seda ilmekalt on kujutatud Chaplini
filmis "Modern Times". Sündmus kui selline puudub, midagi
ei juhtu, kõik on vaid lõputu kordus, koopiate koopia. Kõike
hinnatakse efektiivsuse alusel, inimestest saavad mutrid suures
masinavärgis, automaadid hästitoimivas süsteemis, mis näib
lõputult ja pidurdamatult kihutavat ja ketravat nagu rikki läinud
plaat. Tekib sündmuse ootus, soov vabaneda - Arrive-t-il?
Lyotard näeb sellele neoliberaalse kapitalismi ummikseisule vaid üht
lahendust: "Ainus alternatiiv performatiivsuse täiustamisele on
entroopia või hääbumine."
Keel koosneb fraasidest, mis omakorda moodustavad frazirežiime ja
need omakorda diskursusi. Keelelised seosed tekivad keelelisest
sündmusest. Sillad, seosed eri fraasirežiimide vahel on
hädavajalikud, et üldse mingi diskursus saaks tekkida. Kui kehtiv
fraasirežiim ei võimalda midagi öelda, tekib lahkheli, différend,
arusaamatus. See toob kaasa vaikimise. Lahkheli ei saagi kunagi
täielikult välja öelda ega sõnastada, ometi vajab see sõnastust,
see on keeleline seisund, valitseb sõnastuste paljusus. See on see
seisund, mida tunneb ka armunu, kes on mõistnud, et on armunud. Tal
ei ole sõnu, ta on sõnatu. Sõnastamisega ta otsekui rööviks
sündmuse, see oleks lõppenud. Kui sündmus, lahkheli sünnib aga
ülekohtust, vajab see tingimata sõnastust, sest sel on tervendav
mõju. See vajab teistsuguseid väljendusvahendeid, mida võimaldab
kujundlikum, mitteformaalsem keel, mida suudab pakkuda näiteks
kirjandus, filmikunst või filosoofia. Kui see lahkheli jätta
sõnastamata, jutustamata, võib see sündmusena kaduda, kuid jälle
uuesti korduda.
Kõige
suurem kuritegu on võtta inimeselt väljendusvahendid, sundida teda
vaikima. Ellujäänu paradoks seisneb selles, et ta ei saa tõestada,
et midagi hirmsat on juhtunud, kuna ta on elus: "Kahju, mida
väidad olevat sündinud, ei ole kunagi aset leidnud, seega on sinu
tunnistus vale. Või kui see ongi aset leidnud, ei saa sa olla
kannataja, ja järelikult on sinu tunnistus vale."
Sellest ellujäänu paradoksist tulenevad neli vaikimist: 1) mul ei
ole õigust rääkida; 2) juhtunust ei saagi rääkida, sest keegi
teine ei mõistaks seda, mind peetaks hulluks; 3) midagi polegi
juhtunud, sest seda, millest ma tahan rääkida, ei ole enam, seda
ei saa tõestada, ette näidata; 4) kellelgi pole õigust seda
kuulata, puudub adressaat. Sellest vaikimisest tuleb aidata välja
murda. "Fraaside formuleerimiseks ja sidumiseks tuleb leida
uued reeglid, mis väljendaksid sellest tundest tulenenud lahkheli,
et see ei sumbuks ja ohust märku andnud tunne ei jääks
asjatuks."
Ilu
idee on meeleliselt tajutav, ajas ja ruumis esitatud vormi –
kunsti-, heliteose vms - esteetiline nauding. See nauding pole
seotud omakasuga. Kuid on ka esteetilisi elamusi, mida Kant oma
otsustusvõime kriitikas (mille alla ta paigutab kogu esteetika)
nimetab metsikuks iluks. See on ülevus, taltsutamatu vägi, midagi,
mis on aja ja ruumi taga, midagi igavikulist ja lõpmatut. See on
kõige ürgpõhjus, absoluutne lihtsus, mida me ei saa mõista
analüütiliselt, vaid ainult tunnetuse ja kujutluse abil. Seda ei
saa edasi anda tavapärase vormi, vaid pigem abstraktsiiooni kaudu.
See on sama edastamatu sündmus nagu on lahkheli. Need kaks võivad
ka ühes sündmuses kattuda. Esteetiliselt võib tegu olla koguni
inetusega. Ülevus on naudingu ja valu ühendus – nauding tuleb
idee äratundmisest, valu sellest, et seda ei suudeta väljendada.
See on meelteülene kogemus.
Ülevuse
kujutamine on omane postmodernismile, õieti algabki postmodernism
sellest, kui ilu kujutamiselt minnakse üle ülevuse kujutamisele.
Ilmnevad uued, mitterealistlikud vormid nagu ekspressionism,
abstraktsionism. Lyotard ei vastanda modernismi ja postmodernismi.
Mõlemale on omane ülevus, kuid modernismis on see seotud tugeva
nostalgiaga, igatsusega suure seletuse, jutustuse järele. Küll aga
vastandub modernism realismile, sest seal puudub ülevus, sündmus.
Teatud mõttes võib öelda, et realism on ühedimensiooniline ja
seega täiesti ebarealistlik. See on tehislik valmismaailm, milles
puudub dünaamika, millele on omased muutumatud fraasirežiimid.
Referent on taltsutatud, kõik toimib vaid ilu-inetuse vastandusel.
See inetuse rõhutamine tekitab mulje, nagu kõige taga luuraks kuri
tahe. Postmodernism võib kasutada mõningaid realismi vorme, kuid
viies neid nihkesse või liialdades nendega – tekib hüperrealism.
Gilles Deleuze'i arusaam sündmusest vastandub Lyotard'i omale.
Sündmus ei ole juhtumine, vaid on ainulisuse purse, ainulisuste
jada. Jada, kordumine on vajalik, et sündmus ilmneks üha
tugevamalt, kinnituks, saaks ainuliseks, sündmuste sündmuseks.
Sündmus on puhas, ideaalne, ebareaalne (irreél) ja kehatu
(incorporel). Sündmuse nägemiseks tuleb see eraldada selle
ajalis-ruumilise teostumisest (effectuation). See ei ole olemus,
sisu, vaid pindmine, olemise välisus. See on olemine väljaspool
olemist (extra-etre).
Sündmuse
atribuutideks on viibimine (insisto), see ei jõua kohale, või
püsib (subsisto). Keeleliselt väljendavad sündmust verbid, eriti
infinitiiv, mis on puhta sündmuse vaste. See ei ole asi ise ega
juhtumine, vaid jääb keele ja asjade vahele, piiri peale. Ta on
imeõhuke, vaevutajutav, tabamatu miski, mis on ja ei ole ka. See on
asjade kohal olev sellesus, Duns Scotuse hecceitas.
Ükski
sündmus ei sarnane teisega, iga sündmus on subjektita
individuatsioon. Sündmus ei juhtu kunagi olevikus, vaid on juba
juhtunu või juhtuma hakkav, igavikuline.
Igavik,
aion,
on lõputu kestvus, lõputa aeg. Sellele vastandub kronos,
tegevik, aegvik, kus sündmus saab aktuaalseks. Sündmuseaeg kuulub
aioni,
lõputusse kulgemisse, mis on lõputult jagunev. Deleuze räägib
puhta muutumise, saamise (pur devenir) paradoksist, milles
samaaegsus tagatakse oleviku vältimisega. Liigutakse lõputust
minevikust lõputusse tulevikku. On topeltseriaalsus: ideaalsed
seeriad ja reaalsed seeriad (tsükliline, mütoloogiline aeg).
Seriaalset juhuslikku sündmust tähistab täringuvise. Sündmus on
sissetung seriaalsusesse. Muutumine, teisenemine ei ole ajas kunagi
lineaarne. Sündmus nõuab ootamatut konteksti, kaost.
Struktuur
on tegevikus korduv muster, erinevuste võrgustik, mille kaudu
tekivad asjade vahel seosed. Sündmustest tekivad struktuurinihked.
Nihke kaudu tekib struktuuris seriaalsus, erinevad jadad. Sündmusel
on neli eri laadi: 1) extension,
levimine,
lõputu hargnemine; 2) intension,
koondumine, kõigi ainuliste seeriate kokkutulek vastavalt
intensiivsusele, moodustub uus seeria; 3) préhension,
hõlmamine,
kus moodustub eraldi üksus, elementide kokkukasvamine
(concrescence); 4) ingression,
hangumine,
kokkuvoolamine, ainulisuste voog liigub püsivuste objektideks.
Kogu
elu ja olemine on ainulaadne ainulaadsete sündmuste kogum, üks
suur sündmus, eventum
tantum.
See ei ole olemisühtsus (unicité), vaid ühehäälsus (univocité),
üheskoosvõimatus, disjunktiivne süntees. Olemine hõlmab meid
kõiki, kõiki eriolemisi aionis.
Võimatu saab võimalikuks just tänu võimatusele.
Deleuze eristab tavalist, piiratud, osalist mängu ja ideaalset,
totaalset mängu, mis on elu ise, osa tegelikkusest. Piiratud mäng
võib üle minna ideaalseks mänguks, sellest saab sündmus.
Tavalises mängus on eelnevalt kokku lepitud reeglid, kindlad
käigud, hüpoteesid, juhuse roll kahaneb iga käiguga. Tavamäng
lõpeb võidu või kaotusega. Ideaalses mängus pole võitjaid ega
kaotajaid, reegleid, juhuse roll kasvab. Selline mäng tundub
lõputu. Selline tunne oli ka "Alice Imedemaal"
kihutusjooksus. Tegelikult pole ideaalset mängu olemas, vaid see on
üksnes meie kujutluses, sest kus on mäng, kui see enam
tegelikkusest ei eristu? See ideaalne mäng on mõtlemises ja
kunstis, mis ongi tegelik reaalsus. Ideaalse mängu kirjanduslikuks
võrdkujuks on Jorge Luis Borgese "Loterii Babüloonias".
Kõik
kvalitatiivselt erinevad täringuvisked, seeriad moodustavad kokku
ühe punkti – point
aléatoire'i.
See on nagu ainuline sündmus, üksainus vise, mis nihkub läbi
viskeseeriate ajas, olles suurem kui ükski ajaline kestvus,
vastandudes ühe täringuviske ajale, mis toimub väikseima ajalise
kestvuse jooksul. Selle minimaalse ja maksimaalse aja vahel on pidev
aeg, mis on piiramatu. Aleatoorilise punkti suhtes toimuvad kõik
visked samaaegselt. See ainukordne vise on kaos, mille fragmendiks
on konkreetne vise.
Deleuze
vastandab käesolevat (actuel) ja väesolevat (virtuel). Väesolev
ei ole tema jaoks võimalikkus, vaid hoopis tegelik reaalsus. See on
kestus, subjektiivne aeg, kus ammu kõik on teada ja otsustatud. See
on tunnetatav intuitsiooni abil. Käesolev on kogu mateeria,
tavaline, objektiivne, lineaarne ajakulg, mis Deleuze'i jaoks ei ole
tegelik reaalsus. See, mis on võimalik, ei juhtu tulevikus ega
käesolevas, vaid on ammu olemas olnud. See pole lihtsalt veel
käesolevaks saanud. Võimalikest valikutest saab tegelikuks vaid
üks – selles on potentsiaalsuse traagika. Käesolevas toimunust
ei saa tuletada seda, mis kunagi oli võimalik. Väesolule on omane
erinevus, selle aeg ja ruum on heterogeensed., virtuaalne kogemus on
mitmeharuline. Hetk, mil virtuaalsusest tungib miski aktuaalsusse,
on kättejõudmine väest. Toimub eristus (differentation), millegi
uue loomine (création).
Deleuze
eristab kolme filosoofitüüpi:
1)
Platooniline (ka apollooniline) filosoof, kes tuleb koopast välja
(Platoni koopa metafoor), pürgib üles, puhtuse ja täiuse poole.
See on idealist, kes pettub ja masendub pidevalt, kukub kõrgustest
alla;
2)
Sügavuse filosoof on materialistlik, dionüüslik, pre-sokraatlik.
Läheb tagasi koopasse, süüvib ürgpõhjusesse;
3)
Pealispinna filosoof, stoiku, küünik. Läheneb asjadele kõrvalt,
on sündmuse-keskne. Nagu Herakles, kes toob asju pinnale, pöörab
pahupidi (perversion). "Eetikal saab olla vaid üks tähendus:
tuleb olla selle vääriline, mis meiega juhtub. Või pole eetikal
üldse tähendust."
Selline on pealispinna filosoofi moraal.
Sündmus
oli olemas enne teadvust. (Taas sarnasus Platoniga.) Deleuze'i
sündmus läheneb saatusele. Oma saatust tuleb armastada ja tahta
(amor fati). Kui ma pidin armastama hakkama, siis ma ka tahan
armastama hakata. See on ressentiment'i
kriitika, millele vastandub sussentiment.
Tahtes sündmust, saatust, muutume ise oma saatuseks, meist saab
sündmus. See on täielik elujaatus, millest sünnib élan
vital,
eluind. Sellise sündmusekssaaja vastand on alati rahulolematu ja
pahur inimene, kes oma kurjale saatusele otsib süüdlast teistes.
Sellisel inimesel puudub tegelikult elutahe. Sündmuse tahtmine ei
ole leppimine ega allaandmine, vaid juhtuvast leitakse tõde, mille
abil muutuda, et kujundada ise oma tegelikkus. Sündmuse
väljavalimine juhtunust huumori abil aitab puhastada olulist
ebaolulisest. Huumor aitab sisemiselt ellu jääda.
Alain Badiou käsitus on suurel määral vastandlik Deleuze'ile,
kelle jaoks sündmuse uudsus ei ole kunagi midagi uut. Badiou
sündmus on katkestus, midagi täiesti uut, milles tavapärane
katkestatakse, ilmub midagi uut ja müstilist. Kuigi eeldused
sündmuse tekkeks on immanentselt varem varjatult olemas, need on
ebanormaalsed (a-normal). Sündmus on olemise, normaalsuse
katkestus, tuleb väljast poolt, kuid ei ole jumalik sekkumine.
Olukorrad
on ükskõiksed paljusused, nende struktuur ei anna mingit tõde.
Asjade kulg ei ole millegi tõestus. Faktid ei räägi sellest, mis
on väärtuslik. Tõde tuleb üksnes sündmusest, katkestusest,
väljamurdmisest olemasolevast korrast. Seega on tõde samuti
ebanormaalne, ebatavaline. Selle murrangu, mõra, tingib olukord ise.
Sellest murrangust, sündmusest sünnib tõe võitleja, tõeline
subjekt, kes on tõe sündmusele truu. See tõe võitleja loob uue
maailma, on tõeliselt revolutsiooniline. Tema revolutsioon ei ole
hävitus (destruction), vaid lahutus (soustraction), millel on
ülesehitav jõud. See on olemasolevast ettevaatlik, järk-järguline
lahtirebimine. Lahutatud elementidest ehitatakse midagi uut, uus
subjektiivsus.
Badiou
võrdsustab ontoloogia matemaatikaga. Iga olukord on paljusus, ka
olemine ise on matemaatiline paljusus. Puhas olemine on tühjus, tühi
vorm. "Matemaatikad tähistavad seda, mis olemises eneses on
väljendatav puhta paljususe teooria pinnal."
Puhas paljusus kui matemaatikad võimaldab midagi öelda olemise
kohta. Matemaatilised objektid, struktuurid on reeglipärased tühjad
hulgad, mida ei leidu nähtavas maailmas, vaid sarnaselt Platoni
ideedele on need kusagil vaimses, puhtas olemises. See tõestab taas,
et Badiou on neoplatoonik. Matemaatikad ei esita mitte midagi peale
esitamise enda – puhas ontoloogia. Puhas esituse esitamine ja
paljusus on üks ja seesama. Tühjuse kaudu annab matemaatika puhta
olemise, paljususe.
See,
mis pole olemine, on mitte-loodus (non-nature), midagi muud kui
olemine (l'autre-que-l'etre), ebanormaalsus, ebapüsivus
(l'instable). See on ajaloolisus (l-historique). Ajaloolisus ongi
mitte-loodus, see ei pärine olemasolevast.
Badiou
eristab sündmusolu (site
événementiel)
ja olukorda (situation). Normaalsus on paljusus, mis on nii esindatud
kui esitatud, topeldatud, on objekti vormi ülene. Ebanormaalsuse
ainulised, topeldamata paljusused kuuluvad olukorra juurde, kõrvale,
kuid ei ole selle osa, selle sees. Ajalugu on ainuline kõikjalolu
ebanormaalsuses, väljaspool normaalsust. See kuulub normaalsuse
juurde, kuid ei ole osa sellest. Ajalugu on sündmusolu, mis viibib
ainulisuse püsimatuses. Olemasoleva sees tekkiv sündmus ei muuda
režiimi, ainult teisendab seda. Tõeliseks muutuseks on vaja päris
sündmust, tugevat ainulisust, mis hõlmab kõike ja mille tagajärjed
on pöördumatud. Sündmusolud on kõigi olukordade alus, taust,
väljaspoolsus, tühjuse piir, mõtlemise lõpp.
Transtsendentsele
režiimile, kehtivale olukorrale on omane tunne, et miski ei saa
muutuda, kuid mingil hetkel muutub paratamatuks, et
mitteeksisteerivad, ebanormaalsed paljusused, elemendid, mis ei kuulu
olukorra sisse, kuid on sellega seotud, muutuvad aktiivseks ja sünnib
uus olukord. See uus olukord kestab kuni järgmise sündmuseni,
millest saab taas uus olukord. Need sündmusolus, väljaspool
olukorda olevad elemendid on nagu pereliikmed, kellel pole passi ega
sissekirjutust, s.t. neid pole ametlikult olemas, kuid ometi kuuluvad
nad perekonna juurde.
Hegeli
jaoks oli loodus midagi tardunut, mida tuleb muuta, täiustada,
selleks, et ületada inimese ja aine vastasseis. Badiou arvates on
aga loodus pidevas muutumises, selles on loomuerisuste lakkamatu elu,
evenetum tantum. Meid ei hävita mitte ohtlikud loodusjõud,
mida tuleb taltsutada, vaid hävitus on väljaspool loodust.
Seepärast ei poolda Badiou destruktsiooni, vaid leebet lahutavat
liikumist, substraktsiooni mis toob kaasa katkestuse. Hävitus tuleb
reaalsusehimust, milles "näivuselt" püütakse katet
võtta, pettust kõrvaldada, kuid selles himus muutub hävitus
omaette eesmärgiks, millel pole lõppu. Luuakse tegelikult uus
näivus ja pettus, mille ülalhoidmiseks on vaja hirmu ja terrorit.
Reaalsushimust aitab üle saada orgaaniline substraktsioon.