Valisin oma essee teemaks
hiljuti Eesti avalikkust raputanud sündmuse. Kas tegu on tõepoolest
sündmusega ja kui, siis millistest kriteeriumitest lähtudes, püüan
selgusele jõuda essee käigus. Esialgu väidan, et tegu on tõesti
sündmusega.
Selleks sündmuseks on vapustus,
mida põhjustas nn. "Sirbi" skandaal. Ma ei nimetaks
sündmuseks otseselt seda, mis toimus ajalehe endaga, kuivõrd
reaktsiooni, mida see tekitas inimestes, eelkõige kultuuriinimestes,
nendes, keda juhtunu kõige otsesemalt puudutas.
Püüan luua pildi juhtunust.
Esiteks pean tunnistama, et ei minul ega ilmselt ka kellelgi teisel
pole veel täit selgust, mis õieti toimus, kuidas seda sõnastada.
See oleks nagu kinnitus, et tegu on tõesti sündmusega, kuna
sündmus, vapustus, veel kestab. Just selline kestvus, küsimuste
rohkus, mis on õhku jäänud, näitab Lyotard'i arvates, et tegu on
tõesti sündmusega.
Teine tähelepanek, mis viitab
sündmusele, on see, et kõik juhtus ootamatult, nagu välk selgest
taevast, paisates kõik segi, tekitades isegi hirmu ja ärevust.
Kehtivasse olukorda tungis sisse mingi element, mis just nagu oleks
olukorraga, kultuuriga seotud, kuid ei ole selle sees, selle osa.
Nagu mingi ripats. See element teeb revolutsiooni, pöörab kõik
peapeale, on hävitusemärgiga. Need, keda pole sunniviisiliselt
minema saadetud, jooksevad ise kabuhirmus. See on muidugi karikatuur.
Kõige tugevamalt on selles
sündmuses esindatud aga lahkheli. Esiteks on lahkheli selles, et
kehtiv fraasirežiim, valitsev jutustus suunab täiesti uue ja
tundmatu elemendi teostama revolutsiooni, et tagada oma võimu,
fraasirežiimi jätkumine, isegi laienemine. Ta nagu lülitab selle
elemendi enda teenistusse, enda sisse, andes sellele teise tähenduse.
Uues kontekstis saab selle elemendi sisu ja eesmärgid sootuks teise
eesmärgi ja reeglid. Kas sama ei toimunud ka mitte
Oktoobrirevelutsiooni ajal? Teatud fraasirežiim, huvigrupp, kelle
käes olid vahendid, lõi rahulolematule ja mässavale jõugule
tingimused nende unistuste teostamiseks, kuid keegi ei teadnud
millega see lõpeb. Kõik visati üle parda. Selle taga oli
reaalsusetung – vana tuleb hävitada vahendeid valimata. Kas ei
olnud säärane reaalsusetung ka mitte uue, ei tea kust ilmuva
ajalehe toimetaja kohustetäitja ajendiks? Eriti kui mõelda sellele,
kui ruttu see hoog üle läks.
Teine väga huvitav lahkheli
tuli välja aga loomeinimeste reaktsioonist. Kohtumisel loomeliitude
esindajate ja kultuuriministri ning kultuurilehe nõukogu liikmete
vahel ilmnes selgelt lahkheli kahe erineva fraasirežiimi vahel. Kaks
gruppi oleksid rääkinud nagu üksteisele täiesti arusaamatus
keeles. Üks pool nõudis tõde ja õiglust, teine aga pareeris
pidevalt lõputute poolvaledega, mis on nii omased liberaalsele
turumajandusele ja sellest tulenevale performatiivsusele. See
fraasirežiim, suur jutustus on nagu rikkiläinud grammafoniplaat,
mis muudkui ketrab ja ketrab omaloodud näilisust, olles ise sellest
ketramisest nii joobunud, et tal ei ole hetkekski kahtlust, et see
kõik tõepoolest tõsi on. Selline suletus kõigi teiste
fraasirežiimide, väiksemate jutustuste suhtes muudab aga
arrogantseks ja ülbeks. Ma arvan, et just nimelt arrogantsus ja
respekti, inimlikkuse puudumine osutus kogu sündmuse puhul
määravaks. Ülbus ja arrogants oli see fraas, mis paistis mõttetu,
sisutu sõnademulina tagant ainsa päriselt öelduna välja. See
fraas murdiski ministri viimaselt ja sundis teda tagasi astuma. Ei
olnudki niivõrd tähtis kui palju ta oli valetanud, vaid et tal
puudus elementaarne tolerantsus, võime tunnistada teistsugust
maailmapilti, erinevust.
Kuid selline autoritaarne
metanarratiiv lihtsalt ei lähe enam, keegi ei usu sellesse. Minister
läks oma kabinetti ja seisis silmitsi suure tühjusega. Kellelgi ei
olnud enam usku ei temasse ega sellesse, mida ta tegi. Ka temal endal
mitte. Ka kõige julmem türann vajab võimulolekuks minimaalsetki
usku ja hirmu subjektide seas. Kui kuningas avastab, et ta tõepoolest
on alasti ja püksata, ja avastab seda viimasena, pärast kõiki
teisi, hakkab tal äkki piinlik. See on tema lahkheli. See muudab ta
sõnatuks. Ja mida piinlikum tal on, seda vägevama etenduse ta
lavalt lahkumisel korraldab. Ta vajab ülisuurt sündmust selleks, et
tõelise sündmuse puudumist varjata.
Sündmuse
edasiviivaks jõuks oli loomeliitude, loomeinimeste reaktsioon, kes
leidsid endas julguse asju välja öelda, sõnastada. Sest nad olid
seda igatsenud, nad olid seda sündmust ammu oodanud. Kehtiv
fraasirežiim, metanarratiiv oli muutunud väljakannatamatuks. Keegi
või miski pidi lööma sellesse mõra. Ilmselt tegi seda
kultuuriminister ise. See oli paratamatu, nagu ütleks Badiou. Muutus
oli olukorda sisse kirjutatud. Reaktsiooni intensiivsus kinnitab just
nimelt seda paratamatust, sündmuse ootust. Sündmuse ainulisus oli
piisavalt suur, et läbi murda. Kõik eelnevad sündmused, mis
tahtsid aionist esile
purskuda, ilmsiks saada, mis tulenesid ülekohtust loomeinimeste
suhtes, loominguliselt ebasoodsa õhkkonna loomisest, olid üksnes
ettevalmistuseks selle üheainsa ainulise sündmuse
kontsentratsiooniks.
Teine huvitav reaktsioon
ilmnes samuti lahkhelina. See lahkheli, sündmus oli veelgi suurem,
kuna reaktsioon ei olnud sõnaline. Ei saadud kellegagi kokku, ei
tuldud läbirääkimisi pidama ega ettepanekuid esitama. See lahkheli
ilmnes vaikimises, mis oli kõige mõjusam fraas. See oli täielikuks
vastandiks kultuuriministri lobapidamatusele, sisutühjale
sõnamulinale, mis ei öelnud lõpuks mitte midagi. See fraas ütles
rohkem kui tuhat sõna. See näitas ülekohtu tõsidust, mis oli
toime pandud. Grupp loomeinimesi kleepis suud kinni märgina sellest,
et nad ei saa rääkida, et neil ei lasta rääkida. Siin on väga
tugev seos Lyotard'i ellujäänu nelja vaikimisega. Nad vaikisid,
sest neil puudus adressaat, kes kuulaks. Sellel potentsiaalsell
adressaadil, kes oleks võinud kuulata, ei olnud selleks õigust. Nad
ei saanud rääkida, sest nende jutt oleks kehtivale fraasirežiimile
tundunud mõttetu, hullumeelne. Nad ei saanud rääkida, sest puudus
objekt, referent, mille abil juhtunut tõestada. Juhtunu referent oli
kirjeldamatu, toimunud oli midagi kirjeldamatult koledat. Nad
vaikisid, sest neilt oli võetud vahendid rääkida – neilt oli
võetud nende hääl, ajaleht kui nende häälekandja. See kandis
kellegi teise häält.
Nüüd on kunsti,
filosoofia, kirjanduse või muusika ülesandeks leida juhtunu
sõnastuseks uued väljendusvahendid, sest ülekohus on toimunud ja
hing vajab ravi. Kui ajalehe peatoimetaja kohusetäitja sama
ootamatult ja ruttu kadus nagu oli ka ilmunud, tundus kõik äkki
nagu halb unenägu. Kas see tõesti juhtus? Või juhtub veel? Me
püüame meenutada midagi, mis pole veel õieti juhtunud, mis oleks
nagu ununenud enne sündmuseunest ärkamist. Kas see sündmus osutus
tõeliseks sündmuseks, mis suudab kehtivat fraasirežiimi muuta,
homogeenset süsteemi tasapisi katkestada, et tekiks loomingule
soodne heterogeenne, väikeste jutustuste sõbralik paljuhäälne
kooseksistents, või oli siiski tegu väikese, ettevalmistava
sündmusega, mis võidakse unustada, kuid mis ilmub tingimata uuesti,
kuni aionist lõpuks purskub see päris, see suur ideaalne
sündmus, näitab aeg. Seni sündmus veel kestab.
No comments:
Post a Comment